Șeful Renault avertizează: O nouă amenințare pentru industria auto

Autor: Andreea Craciun
Data actualizării:
Data publicării:
Fabrică auto / FOTO: Freepik
Fabrică auto / FOTO: Freepik
Luca de Meo atrage atenția că anul 2025 va fi cel mai problematic. Din ce punct de vedere însă. 

Industria auto din Europa se confruntă cu amenințarea unor amenzi de până la 15 miliarde de euro din cauza nerespectării obiectivelor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon (CO2). Această situație a fost subliniată de Luca de Meo, directorul general al Renault și președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Cererea scăzută pentru vehiculele electrice (EV) este una dintre cauzele principale care pot duce la aceste penalizări masive.

Obiective mai dure în 2025

Începând din 2025, producătorii auto din Uniunea Europeană vor trebui să respecte noi reguli stricte privind emisiile de CO2. Limita medie de emisii pentru vehiculele noi va scădea la 94 grame pe kilometru, comparativ cu 116 grame pe kilometru în 2024. Această reducere semnificativă a pragului de emisii pune o presiune considerabilă pe companiile din sectorul auto, mai ales în contextul cererii încetinite pentru vehiculele electrice.

"Ritmul actual al creșterii cererii pentru vehiculele electrice este la jumătate față de ceea ce avem nevoie pentru a îndeplini obiectivele de emisii și pentru a evita amenzi în industrie", a declarat Luca de Meo într-un interviu pentru France Inter.

Amenzi usturătoare pentru depășirea limitelor de CO2

Conform regulilor europene, producătorii auto care depășesc limitele de emisii de CO2 vor trebui să plătească amenzi de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2/km în plus, multiplicat cu numărul total de vehicule vândute. În acest context, marile companii auto se pot confrunta cu penalități de ordinul sutelor de milioane de euro.

De Meo avertizează că, deși mulți discută despre termenele limită stabilite pentru 2035, anul 2025 este mai apropiat și mai problematic: "Este extrem de periculos să stabilim termene limită și amenzi fără a avea flexibilitate. Trebuie să discutăm despre 2025, deoarece deja ne confruntăm cu dificultăți". El subliniază necesitatea unor măsuri mai flexibile pentru a face față acestei tranziții rapide.

O tranziție dificilă către vehicule electrice

Tranziția către vehiculele electrice este un element central în eforturile globale de reducere a emisiilor de carbon. Totuși, ritmul lent al acestei tranziții în Europa a generat îngrijorări în industrie. Încetinirea cererii pentru EV-uri, combinată cu costurile ridicate ale producției și cu concurența venită din China, creează o provocare semnificativă pentru producătorii europeni.

Deja în luna iulie, Luca de Meo și-a exprimat îndoielile cu privire la calendarul impus pentru tranziția la vehicule electrice. El a declarat că Renault trebuie să reducă costurile pentru a putea atinge obiectivele impuse în sectorul EV. Mai mult, în timpul recentelor alegeri europene, apelurile pentru revizuirea deciziei de a interzice vânzările de automobile cu motoare pe combustie din 2035 s-au intensificat, având în vedere cererea slabă pentru EV-uri.

"Avem nevoie de puțin mai multă flexibilitate în ceea ce privește calendarul", a spus De Meo, subliniind că abandonarea completă a obiectivului de tranziție către vehicule electrice ar fi o greșeală strategică majoră.

Provocările economice și concurența globală

Industria auto europeană se confruntă nu doar cu obiectivele stricte privind emisiile de CO2, ci și cu o serie de factori economici și de reglementare care complică tranziția la vehicule electrice. În plus, criza costului vieții pe piețele interne a afectat cererea consumatorilor, în timp ce producătorii auto europeni se confruntă și cu concurența din ce în ce mai puternică a companiilor chineze, care oferă vehicule electrice la prețuri mai accesibile.

"Nu suntem încă pe traiectoria potrivită pentru a ajunge la 100% vehicule electrice în 2035", a recunoscut De Meo. El a adăugat că succesul acestei tranziții depinde de capacitatea companiilor auto de a reduce costurile și de a răspunde nevoilor consumatorilor.

Cu toate aceste provocări, este evident că viitorul industriei auto europene va depinde în mare măsură de adaptarea la noile reglementări privind emisiile și de capacitatea de a accelera tranziția către vehicule electrice, fără a compromite competitivitatea și sustenabilitatea economică a companiilor.

O industrie în fața unor decizii cruciale

În contextul actual, industria auto europeană se află la o răscruce. Deși tranziția către vehicule electrice este esențială pentru reducerea emisiilor de carbon, ritmul acesteia este prea lent pentru a evita amenzi uriașe. Flexibilitatea în aplicarea regulilor și sprijinul pentru producători vor fi factori esențiali în succesul acestei tranziții.

Pentru producătorii auto, anul 2025 va fi un moment critic, iar modul în care vor gestiona provocările legate de emisiile de CO2 și de tranziția la vehiculele electrice va influența viitorul întregii industrii europene.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr
Netflix și Warner Bros.
Ghișeu / Foto: Arhivă
Ridesharing

Controale în ride-sharing: 12.358 de autoturisme suspendate

Amenzi de peste 3 milioane de lei și mii de mașini...

Bani
Gabriel Biriș
Adrian Nica, șeful ANAF
Daniel Dăianu

pixel