Urmăriți-le avioanele private. Site-urile și conturile de Twitter care monitorizeaz traficul aerian în timp real provoacă tot felul de reacții, de la simple plângeri, la confiscarea echipamentelor. În fiecare an, companiile rusești de transport aerian de marfă, proprietarii saudiți de aeronave și alții îi cer fondatorul site-ului american de urmărire a zborurilor ADS-B Exchange, Dan Streufert, să nu mai publice informații legate de deplasările lor. Dar în zadar.
"Nu am șters nimic până acum. În ultimă instanță, sunt informații publice. Și nu vreau să fiu arbitrul care decide cine are dreptate și cine nu", a venit replica lui Streufert. Există o serie de restricții, dar grupurile care reconstituie traseele de zbor subliniază faptul că sursa principală de informații este disponibilă în mod legal și accesibilă oricui dispune de echipamentul necesar.
Legislația americană impune ca aeronavele din anumite zone să fie echipate cu sistemul de satelit ADS-B, care transmite periodic prin radio poziția aeronavei către controlorii de trafic aerian. Un site precum Flightradar24 are 34.000 de receptoare la sol în întreaga lume care pot capta astfel de semnale, ce sunt trimise într-o rețea centrală și comparate cu orarele de zbor și alte informații legate de aeronave.
Identificarea proprietarului unui avion este o altă problemă, precizează, la rândul său, Jack Sweeney, creatorul contului de Twitter "Celebrity Jets", care a descoperit avionul privat al lui Elon Musk în urma unei cereri de informații din registrele publice ale guvernului american. Șeful Tesla i-a oferit 5.000 de dolari pentru a îngropa contul "ElonJet", care are peste 480.000 de urmăritori și urmărește mișcările aeronavei multimiliardarului.
"Există atât de mult interes pentru ceea ce fac, fac ceva care funcționează. Oamenilor le place să vadă cum trăiesc celebritățile. Mai este și toată povestea asta cu emisiile de CO2", a spus tânărul de 19 ani, referindu-se la indignarea legată de amprenta de carbon a avioanelor.
Datele sunt deja acolo
În iulie, contul "Celebrity Jets" a dezvăluit că vedeta de reality TV Kylie Jenner a luat un avion privat pentru un zbor de 17 minute spre California, provocând un scandal pe rețelele de socializare. "Ne spun nouă, oamenilor din clasa muncitoare, să ne simțim vinovați pentru zborul nostru anual într-o vacanță atât de necesară, în timp ce aceste celebrități iau avioane private în fiecare zi ca și cum ar fi un Uber", a scris pe Twitter un utilizator indignat.
Nici Sweeney și nici Streufert nu au vorbit despre o linie roșie pe care nu au voie să o depășească în ceea ce privește publicarea traiectoriilor de zbor. "Datele sunt deja acolo. Eu doar le redistribui", spune Jack Sweeney, citat de AFP.
Această activitate generează, de asemenea, venituri, chiar dacă sunt dificil de evaluat. Dan Streufert recunoaște că din asta își câștigă existența, dar refuză să dea detalii, în timp ce Sweeney spune că site-urile sale de urmărire a zborurilor i-au adus aproximativ 100 de dolari pe lună.
Flightradar24 nu face publică cifra de afaceri
Monitorizarea zborurilor poate avea un impact semnificativ și dincolo de furia celebrităților și a miliardarilor, după cum a demonstrat-o vizita președintelui Camerei Reprezentanților din Congresul SUA, Nancy Pelosi, în Taiwan, marți, al cărei zbor a fost urmărit de peste 700.000 de persoane pe site-ul Flightradar24.
În august, un raport al unui ONG care acuza agenția europeană de control al frontierelor Frontex că facilitează expulzarea migranților care încearcă să traverseze periculos Mediterana s-a bazat pe datele ADS-B, la fel cum presa americană le-a folosit pentru a denunța prezența zborurilor de supraveghere în timpul protestelor antirasiste de la Washington din 2020.
După aceste dezvăluiri, zeci de membri aleși ai Congresului au îndemnat FBI-ul și alte agenții guvernamentale, precum Garda Națională, să "înceteze să-i monitorizeze pe protestatarii pașnici". În alte părți ale lumii, guvernele au arătat clar că astfel de tehnologii și date nu sunt binevenite. Cum este China, spre exemplu, unde presa de stat a scris, în 2021, că guvernul a confiscat sute de receptoare folosite de site-urile de urmărire a zborurilor în timp real, pe motiv că există risc de "spionaj". "În multe cazuri, regimurile autoritare sunt cele cărora nu le place acest tip de vizibilitate", spune Dan Streufert.
Citește și Obiceiuri de miliardari! De la supă instant, la haine la indigo
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Agenția Națională de...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Greenpeace România a câștigat...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...