Studiu: Care este jobul ideal pentru români. Tinerii nu vor stres la locul de muncă

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Birou / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Birou / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Tinerii angajați preferă un job lipsit de stres, în timp ce generațiile mai mature caută un loc de muncă ce le oferă un sentiment de apartenență, arată un studiu realizat recent.

Pluxee România, partenerul global pentru beneficii extrasalariale și soluții pentru creșterea implicării angajaților, anunță rezultatele studiului „Workplace for all. Harta motivației intergeneraționale la locul de muncă” realizat împreună cu Ipsos România.



Pentru prima oară în România, preferințele și atitudinile față de muncă ale celor 4 generații active în piața muncii au fost cercetate într-un demers menit să surprindă ce înseamnă o cultură organizațională incluzivă generațional. În prezent, pe piața muncii din România sunt activi peste 5.7 milioane de români cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani. De altfel, pentru prima oară în istoria recentă a țării noastre, forța de muncă a României e alcătuită din 4 generații de angajați ce s-au format și dezvoltat în sisteme economice și sociale extrem de diferite: de la angajații cei mai seniori, maturizați într-o economie centralizată, la cei mai tineri, născuți după 1996 și educați în apogeul revoluției digitale.

Realizat în luna iunie 2024, studiul a analizat atitudinile, provocările și preferințele față de muncă ale celor 4 generații de angajați activi în prezent: generația Z, cuprinzându-i pe cei născuți între 1996 și 2012, generația Y, alcătuită din persoane născute în intervalul 1980-1995, generația X, cu data de naștere în intervalul 1966-1979, și nu în ultimul rând, generația Baby-Boomers, formată din angajații născuți între 1945 și 1965.

Rezultatele studiului arată că în topul priorităților angajaților din România se află atât aspecte ce îmbină recompensarea echitabilă a muncii cu o cultură organizațională ce pune accent pe stabilitate și pe lipsa presiunii, cât și beneficii precum săptămâna de lucru redusă. Însă, așteptările legate de muncă tind să evolueze și să se schimbe o dată cu vârsta: în timp ce pentru tinerii din Generația Z lipsa presiunii la job se află pe locul 2 în topul priorităților, pentru angajații mai maturi, din generațiile Y și X, stabilitatea locului de muncă e mult mai importantă. Angajații din generația Baby Boomers, pe de altă parte, caută un loc de muncă ce le oferă, pe lângă stabilitate, și un mediu de lucru prietenos, în care să aibă un sentiment de apartenență.

Studiul ”Workplace for all. Harta motivației intergeneraționale la locul de muncă” a analizat și atitudinea angajaților români față de locul de muncă actual. Astfel, conform acestuia, doar 1 din 3 angajați români ar recomanda compania pentru care lucrează în prezent unui prieten sau unei cunoștințe. Cei mai mulți promotori ai actualului loc de muncă se află în rândul generației Baby Boomers, 40% dintre aceștia declarând că ar recomanda compania unde lucrează în prezent unui prieten sau cunoștințe.



„Studiul „Workplace for all. Harta motivației intergeneraționale la locul de muncă” ne arată că realitatea complexă a pieței muncii actuale impune o schimbare de paradigmă în leadership. Nu mai putem vorbi despre strategii transgeneraționale pentru motivarea și retenția angajaților. Fiecare generație are propriul set de valori, preferințe și așteptări care îi modelează atitudinea față de muncă și loialitatea față de angajator. Pentru a rămâne competitivi și a atrage cele mai bune talente, liderii trebuie să devină poligloți generaționali - să învețe să vorbească  pe limba fiecărei generații și să creeze culturi organizaționale care îmbrățișează și valorifică diversitatea.

Companiile care încurajează colaborarea intergenerațională au șansa să devină veritabile ecosisteme de învățare - spații în care experiența și înțelepciunea generațiilor senioare se îmbină cu ideile proaspete și agilitatea generațiilor tinere, cu scopul de a crea efervescență creativă și o capacitate de inovare superioară. În România anului 2024, în condițiile unui deficit acut de talente cu o mentalitate globală și abilități digitale, companiile care vor reuși să conducă și prin prisma generațiilor vor fi cele care vor face diferența pe termen lung și vor contribui decisiv la dezvoltarea economică și socială a țării”, susține Alina Stepan, Country Manager Ipsos Romania | Cluster Head Ipsos SEE.

 

Jobul ideal pentru români: salariu corect, program de lucru flexibil și colegi competenți


Provocați să descrie locul de muncă ideal, 31% dintre angajați precizează importanța unui salariu corect, 22% menționează necesitatea de a beneficia de program flexibil, cu posibilitatea de lucru de la distanță și 16% apreciază o echipă alcătuită din colegi competenți și dornici să ajute.  Aceste aspecte sunt comune tuturor generațiilor, mai puțin Baby Boomers: 17% dintre aceștia preferă un loc de muncă unde să meargă cu drag și doar 13% dintre ei consideră că locul de muncă ideal este unul în care au parte de un program flexibil.

Analizând stilurile de lideri preferate de majoritatea generațiilor de români, 44% aleg cu precădere un manager care reușeste să motiveze echipa, care încurajează inovația și creativitatea. Stilul de lider cel mai puțin popular, ales doar de 5% de către participanții la studiu, este cel autocratic, care ia decizii fără consultarea echipei.

Indiferent de vârstă, peste jumatate dintre angajați preferă să comunice la muncă prin intermediul aplicaţiei WhatsApp. Preferințele legate de alte metode de comunicare variază în funcție de vârsta angajaților: în timp ce doar 1 din 3 tineri din generația Z aleg să se întâlnească cu colegii, pentru angajații mai maturi aceasta este metoda preferată de comunicare. 59% dintre salariații Generației X și 68% dintre Baby Boomers preferă întâlnirile față în față.  Referitor la apelurile telefonice, 33% dintre membrii generației Z preferă această metodă, în timp ce 53% dintre Baby Boomers -preferă să își apeleze colegii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr
Netflix și Warner Bros.
Ghișeu / Foto: Arhivă
Ridesharing

Controale în ride-sharing: 12.358 de autoturisme suspendate

Amenzi de peste 3 milioane de lei și mii de mașini...


pixel