Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut considerabil în primul trimestru din an

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Cu lista la cumpărături
Cu lista la cumpărături
Deși a fost înregistrată o creștere în primele trei luni din an, în prima jumătate a anului trecut aceste cheltuieli au stagnat, astfel că tot mai multe gospodării au fost nevoite să își limiteze cheltuielile din cauza scumpirilor, conform unui studiu recent.

Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut, în România, cu 6,6%, în primul semestru din 2024 faţă de anul anterior, însă volumele achiziţionate de gospodării au stagnat la nivelul primelor şase luni din 2023, arată datele Consumer Panel GfK România, publicate marţi.

Conform cercetării, în ansamblu s-au înregistrat scăderi importante de volume la anumite categorii de bază, precum: pâinea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun, băuturi (cel mai mult la sucuri carbogazoase, cafea, băuturi energizante & izotonice, juice drinks şi cidru).

Datele centralizate de Consumer Panel Services GfK relevă faptul că rata inflaţiei în FMCG a fost de circa 3% în, în primul semestru din acest an, comparativ cu anul anterior.

Mai mult, 85% dintre cumpărătorii români s-au declarat îngrijoraţi de faptul că preţurile ar putea să crească în continuare, după cum dezvăluie cel mai recent val al raportului "Behavior Change", lansat de Consumer Panel GfK. Astfel, patru din zece gospodării din România rămân în zona "budget squeeze", fiind constrânse să-şi limiteze cheltuielile cu bunuri de larg consum pentru a se încadra în bugetul disponibil sau nici nu reuşesc să-şi acopere nevoile curente.

Un trend important din ultima perioadă este reprezentat de produsele aflate la promoţie. În acest sens, 23% din totalul achiziţiilor FMCG (cu excepţia Fresh Food), realizate de gospodării, în primele şase luni din 2024, au fost "la ofertă", cu aproape patru puncte procentuale peste nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă din 2023.

De asemenea, achiziţiile din hypermarketuri s-au majorat cu 4%, ca valoare, de la un an la altul şi a ajuns pentru prima dată sub pragul de 25% cotă de piaţă.

Potrivit sursei citate, pe reţeaua de Supermarketuri IKA (reţele internaţionale) s-a păstrat acelaşi trend descendent, în timp ce supermarketurile independente (lanţurile locale şi magazinele neafiliate unei reţele) au avansat cu un ritm de 14%, în perioada analizată, în principal datorită majorării coşului mediu de cumpărături.

Cel mai mare coş mediu de cumpărături se înregistrează în continuare în hypermarketuri, unde gospodăriile cheltuie, în medie, aproape 90 de lei la o vizită în magazin. În schimb, cumpărătorii români merg mai des în magazinele de tip discount decât în hypermarketuri.

La nivelul primelor şase luni din 2024, frecvenţa medie de cumpărare de la discounteri a depăşit-o pe cea înregistrată în supermarketuri.

Consumer Panel GfK este un studiu de tip continuu ce monitorizează comportamentul de cumpărare al gospodăriilor din România pe baza unui eşantion reprezentativ la nivel naţional, format din 6.000 de cumpărători. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziţie.

Panelul de consumatori GfK este activ pe piaţa românească de cercetare de peste 25 de ani. Consumer Panel Services GfK furnizează informaţii-cheie despre cine cumpără ce, unde, cât, cu ce frecvenţă şi de ce.

La începutul acestui an, compania a anunţat desprinderea de Grupul GfK şi finalizarea tranzacţiei cu YouGov - lider de piată în ceea ce priveşte opiniile, motivaţiile, dorinţele, dar şi obiceiurile media ale consumatorilor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Acces gratuit la apă potabilă în aeroporturile din România. Ce spune Ministerul Transporturilor - FOTO: Freepik@EyeEm
Se modifică modul de acordare a alocațiilor pentru copii
Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr

pixel