Japonia: Don Quijote, paradisul haotic al cumpărăturilor

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Donki / FOTO: Captură de ecran
Donki / FOTO: Captură de ecran
Regele reducerilor mizează pe „vânătoarea de comori” a turiștilor.

Pe culoarele înguste ale unui mare magazin din Tokyo, sute de turiști se înghesuie să-și umple coșurile cu gustări, gadgeturi și suveniruri de tot felul, alimentând vânzările la „Don Quijote” – regele nipon al magazinelor cu reduceri.

Ceară de epilat pentru nări, chipsuri, șlapi, costume caraghioase sau electrocasnice compacte: la Don Quijote – supranumit și „Donki” – rafturile sunt pline de produse pe cât de variate, pe atât de inedite. Fondat în anii 1980 de Takao Yasuda, lanțul de magazine cu prețuri reduse a rupt tiparele comerțului tradițional japonez prin programul nocturn și atmosfera haotică. 

Inspirat de personajul idealist Don Quijote, cu care se identifică, Yasuda și-a propus „să depășească marile supermarketuri ale vremii prin idei și abordări inovatoare”, povestește pentru AFP Motoki Hata, responsabil cu relațiile cu clienții la Don Quijote.

O adevărată „vânătoare de comori”

Experiența de cumpărături este gândită ca o veritabilă „vânătoare de comori”, explică Hata, stând în fața unei grămezi de biscuiți cu ciocolată. „Clienții ajung să cumpere altceva decât intenționau inițial”, adaugă el.

Această experiență de „shopping ludic”, care include chiar și un raion pentru adulți ascuns în spatele unei perdele, atrage numeroși turiști străini, mai ales datorită slăbirii yenului și a prețurilor accesibile ale magazinului.

„Simt că am cumpărat multe lucruri cu doar 70 de dolari”, spune entuziasmat pentru AFP Garett Bryan, un american de 27 de ani, ținând în mână o pungă plină cu suveniruri. „Este genul de magazin în care poți cumpăra orice. Dar totuși trebuie să te întrebi dacă ai nevoie de toate lucrurile acelea”, adaugă, mai reținut, Bruno Bosi, venit din Brazilia.

Să cumperi totul dintr-un foc

La ultimul etaj al magazinului, o coadă lungă se întinde până la casele de marcat cu scutire de taxe. Don Quijote intenționează să deschidă anul viitor două noi magazine dedicate turiștilor, cu o ofertă de produse scutite de taxe.

„Turiștilor le place să facă shopping, să cumpere suveniruri”, dar mai ales „să cumpere totul dintr-un foc (…) pentru a se bucura apoi de restul vacanței fără griji”, explică pentru AFP Paul Kraft, fondatorul firmei de consultanță JapanIQ.

Vânzări în creștere odată cu revenirea turiștilor

Pe lângă clienții din Asia de Est, „după pandemie, a crescut și numărul vizitatorilor din Europa și Statele Unite”, spune Hata, adăugând că această afluență internațională a dus la o creștere semnificativă a cifrei de afaceri, „aproximativ de 1,7 ori mai mare decât înainte de pandemie”.

Don Quijote este principala marcă a grupului japonez Pan Pacific International Holdings (PPIH), iar magazinele sale „discount” au generat vânzări de 8 miliarde de euro (1.318,6 miliarde de yeni) în anul fiscal 2024 – o creștere de circa 12% față de anul anterior.

Vânzările fără taxe au adus 722 de milioane de euro (117,3 miliarde de yeni), în special datorită turiștilor sud-coreeni (28,3%), chinezi (18,5%) și din țările ASEAN (18,3%).

Model „inimitabil”

Don Quijote depune eforturi și pentru a-și extinde și fideliza baza de clienți locali, într-un context în care inflația din Japonia (fără a include produsele proaspete) a accelerat în luna martie la 3,2% pe un an.

Ceea ce-i atrage pe japonezi sunt produsele accesibile și ideea că au făcut o afacere bună cumpărând de aici, ceea ce este extrem de valoros în această perioadă”, explică Paul Kraft. Inflația i-a determinat pe unii consumatori să aleagă acest lanț pentru produse precum cosmeticele sau electrocasnicele.

Este mai ieftin decât în alte părți și au și produse de firmă”, spune pentru AFP doamna Kuroki, o locuitoare din Tokyo care trece pragul magazinului chiar și de două ori pe săptămână. Shoji Raku, în vârstă de 20 de ani, cumpără „șampon, electronice și tot ceea ce nu găsești în altă parte”.

În anul fiscal 2024, lanțul a deschis 24 de noi magazine Don Quijote și afiliate, ajungând la un total de 501 magazine în Japonia. Totuși, asupra strategiei sale de extindere planează amenințarea războiului comercial declanșat de fostul președinte american Donald Trump, având în vedere că rețeaua mizează pe 110 magazine internaționale (sub alte entități), dintre care 64 în America de Nord.

Cred că tarifele vamale ar putea afecta cu siguranță rețeaua, deoarece importă produse din Japonia”, afirmă Paul Kraft. „Dar un lucru e sigur: nu aș paria niciodată împotriva Don Quijote. Nimeni nu se adaptează mai repede decât ei în retailul japonez (…) pentru că oferă foarte multă autonomie fiecărui magazin”, subliniază el.

Într-o piață dominată de retaileri majori precum Aeon în Japonia sau Amazon online, Don Quijote se remarcă printr-un model economic neconvențional și aproape „inimitabil”, potrivit lui Kraft. „În ceea ce privește cantitatea de produse, nu putem concura cu Amazon sau Rakuten, dar conceptul nostru se bazează pe capacitatea de a oferi produse neașteptate (…) pe care clienții le descoperă și le apreciază”, explică Motoki Hata. „Aceasta este forța noastră.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

La bursă / FOTO: Freepik

Roșu pe linie la Bursa de Valori București: BET pierde 1,55%

Valoarea totală a tranzacțiilor s-a ridicat la 122,32...

Tanczos Barna / FOTO: gov.ro
La bancă
Platformă / FOTO: Freepik
Euro / FOTO: Freepik
Pe o stradă din Moscova / FOTO: Freepik
SUA versus UE
Jerome Powell, șeful Rezervei federale a SUA
Freepik.com
Warren Buffett
Donki / FOTO: Captură de ecran

Japonia: Don Quijote, paradisul haotic al cumpărăturilor

Regele reducerilor mizează pe „vânătoarea de comori” a...

Preț petrol / FOTO: Freepik

Trump și „prețul ideal” al barilului de petrol

Care este prețul corect al petrolului pentru Donald Trump.

Foto: Freepik.com

Xiaomi va lansa propriul său cip mobil XringO1

Un pas strategic în dezvoltarea internă de tehnologii.

Freepik.com
Ghișeu

Curs BNR. Ce face leul în mijlocul instabilității economice

Leul stagnează față de euro, dar pierde teren în fața...

Sebastian Burduja
Calcule și verificări / FOTO: Freepik
De ce este bine să plăteşti cu cardul şi nu cash. Explicaţia de la ANAF
Topitorie / Foto: Freepik
Magazin Zara din Moscova / Foto: Google Maps
Freepik.com
Pașaport / Foto: Freepik

Cum vrea UE să-i momească pe cercetătorii americani

Europa vrea să atragă cercetători americani nemulțumiți...

Paladiu
Shein / Foto: Dick Thomas Johnson / Flickr
Industrie / Sursa: Freepik.com
Poluare / Foto: Freepik
Foto: Freepik.com
Declaratia unica. Foto: Freepik.com
Freepik.com

pixel