Norvegia vrea să construiască un tunel pentru ... nave

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Peninsula Stad / FOTO: Wikipedia
Peninsula Stad / FOTO: Wikipedia
Un proiect ieșit din comun și estimat la 300 milioane de euro. 

În Norvegia va începe curând construcția primului tunel pentru nave. Scopul este de a îmbunătăți siguranța pe mare a pacheboturilor și a altor nave de transport în timpul traversărilor comerciale. Un proiect ambițios care este foarte scump!

Proiectul tunelului maritim Stad, numit Stad Skipstunnel în norvegiană, ar trebui să vadă lumina zilei în următorii 4-6 ani. Conform planificării inițiale, lucrările de construcție ar fi trebuit să fie finalizate la începutul anului 2025.

Dar, în 2021, când urma să înceapă treaba, Canalul de Suez a fost blocat, timp de câteva zile, de un ambuteiaj de 435 de nave după ce o navă plină de containere a eșuat. Responsabilii proiectului din Norvegia au decis atunci să amâne construcția structurii lor, asigurându-se totodată că un astfel de accident nu se va repeta în interiorul noului tunel.

Marea Norvegiei, una dintre cele mai periculoase din lume

Spre deosebire de tunelul de sub Canalul Mânecii care face legătura între Franța și Regatul Unit printr-o rețea feroviară, Norvegia dedică utilizarea exclusivă a rutei de tranzit navelor de linie și altor nave comerciale de marfă. Ambiția este de a evita ocolirea peninsulei Stad, legând direct Moldefjord de golful Kjøde. Altfel spus, norvegienii și-au propus să limiteze  navigația navelor lor pe Marea Norvegiei, extrem de periculoasă. Potrivit unui studiu realizat de compania Nordvest Fjordservice, în această zonă s-au produs, din 1945, nu mai puțin de 46 de accidente, care au costat viața a 33 de persoane.

Zona geografică este, de asemenea, supusă la numeroase episoade climatice nefavorabile navigației. În februarie 2024, furtuna Ingunn, cea mai puternică înregistrată în Norvegia în ulteimii mai bine de treizeci de ani, a ținut, practic, toate navele ancorate în porturi. Pe insula Soemma vântul a bătut cu aproape 200 km/h.

Dimensiuni impresionante 

Dimensiunile acestui viitor tunel sunt impresionante: 1,7 kilometri lungime, 36 de metri lățime și 49 de metri înălțime. Inițial, când proiectul a fost discutat pentru prima dată în 1984, era de neconceput să tranziteze nave cu o greutate mai mare de 600 de tone. De atunci, odată cu extinderea navelor comerciale, ambițiile Norvegiei au crescut: prin tunelul Stad va putea fi traversat de nave de 16.000 de tone. Spre comparație, aceasta este mai mult decât greutatea faimosului Corsica Ferrie, care poate duce 2.000 de pasageri din Toulon către insula frumuseții.

Costul construcției acestui tunel este estimat în prezent la 300 de milioane de euro. În 2013, guvernul norvegian a anunțat că va pune pe masă 133,6 milioane de euro. Un buget revizuit în sus, având în vedere complexitatea proiectului: conform revistei Wired, în jur de 7,5 milioane de tone de rocă vor fi dinamitate pentru a permite trecerea navelor. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Contor electric
Este o veste bună pentru cele doua banci
Warren Buffett supranumit și Oracolul din Omaha
Tanczos Barna / FOTO: gov.ro
Alegeri în Germania / FOTO: Freepik
Bani / Foto: Freepik
Taxe
reciclarea textilelor - FOTO: Freepik
Criptomonede / FOTO: Unsplash
Avion de luptă Rafale / FOTO: https://www.facebook.com/thalesgroup
Donald Trump / FOTO: Wikipedia

Air Force One: Donald Trump "nu este mulțumit" de Boeing

Termenele de livrare care ar putea determina...

Elon Musk

Trei scenarii pentru Elon Musk: Un exercițiu de imaginație

Cel mai bogat om din lume, devenit mâna dreaptă a...

007 / FOTO: Wikipedia
Completare document / FOTO: Freepik
Fermieri
santorini - FOTO: Freepik@saralaphotography94

Ce se întâmplă cu sezonul turistic din Santorini

Ce se întâmplă cu sezonul turistic din Santorini....

Satelit / FOTO: Freepik
slow shopping - FOTO: Freepik
Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

O selecție a celor semnificative informații ale zilei...

Construirea Zidului Berlinului, 1961 / Foto: Arhiva Națională a Germaniei
Litoralul românesc
Recoltarea ceții
Foxconn
Donald Trump / Foto: Casa Albă

Tarife, dobânzi, criptomonede, pariul pe Trump se clatină

La o lună după începutul celui de-al doilea mandat al...

Are cineva nevoie de un cutit de 150.000 de dolari? VIDEO

Un cuțit de 150.000 de dolari ar putea părea pentru unii...

Bursa de Valori București
Oameni pe stradă
Bani

Leul încheie săptămâna impunându-se în fața dolarului

BNR a anunțat cotațiile valutare pentru vineri, 21...

Energie regenerabilă / Sursa: Freepik.com

Burduja: România are nevoie de energie sigură, accesibilă

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a vorbit despre...


pixel