Taxiurile fără șofer provoacă reacții ciudate în China

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
O senzație ciudată! / FOTO: Wikipedia
O senzație ciudată! / FOTO: Wikipedia
„Este ca într-un film de science-fiction!”. Taxiurile fără șofer cuceresc, practic, China, devenind tot mai numeroase în marile orașe, apariția lor stârnește, deopotrivă, teamă, neîncredere și entuziasm.

În ultimii ani, giganții din tehnologie și producătorii de mașini din China au investit miliarde de euro în conducerea autonomă, sperând să ajungă din urmă companiile americane. Cu o populație de 14 milioane de oameni, orașul Wuhan a devenit cel mai mare laborator global al acestui sector, cu 500 de taxiuri fără șofer („robotaxis”). Un record mondial.

Ele pot fi solicitate de pe o simplă aplicație mobilă, ca în cazul taxiurilor normale. „Este un fel de magie, ca într-un film de science-fiction!”, a recunoscut entuziasmat domnul Yang, intervievat de agenția France Presse. Un sentiment care nu este împărtășit însă de toată lumea. 

Temerile privind siguranța tehnologiei au reapărut în aprilie, când un vehicul Aito (produs de Huawei) a fost implicat într-un accident mortal în China. Potrivit companiei, sistemul de frânare automată nu s-a activat. A fost o ușoară coliziune, fără urmări grave, între un pieton și respectiva mașină. La rândul lor, șoferii de taxiuri se tem că noua tehnologie îi va lăsa fără locuri de muncă. 

Wuhan, un adevărat laborator de testare

Tobotaxiurile din Wuhan fac parte din proiectul „Apollo Go” lansat de  gigantul tehnologic Baidu, care a primit prima licență pentru a opera în oraș în 2022.

Flota sa acoperă deja 3.000 de kilometri pătrați - mai mult de o treime din suprafața orașului. Prin comparație, liderul american Waymo se laudă cu doar 816 kilometri pătrați în Arizona.

Când o mașină ajunge la punctul de îmbarcare, pasagerii trebuie să scaneze cu telefonul un cod QR pentru a debloca vehiculul. Prețurile sunt mici: o călătorie de 30 de minute costă doar 39 de yuani (4,95 euro), față de 64 de yuani dacă ar fi fost efectuată cu un taxi normal.

„Ne fură mijloacele de existență”, se plânge Deng Haibing, un șofer de taxi din Wuhan. Teama lui: companiile de robotaxis vor zdrobi concurența cu prețurile lor reduse, înainte de majora tarifele la momentul favorabil. O tactică folosită deja de companiile chineze VTC în anii 2010.

Cu toate acestea, robotaxis reprezintă în prezent doar o mică parte din zecile de mii de taxiuri și VTC-uri din Wuhan. Dar un număr tot mai mare de orașe chineze au lansat politici care favorizează conducerea autonomă, o tendință încurajată de guvern pentru a rivaliza cu Statele Unite.

Baidu și rivalul său chinez Pony.ai au testat de mulți ani mai multe modele cu diferite niveluri de autonomie, adesea în zone industriale, mai puțin aglomerate decât centrele orașelor.

Touch screen 

În iulie, Shanghai a emis primele autorizații provizorii pentru circulația mașinilor fără șofer. Beijingul a aprobat utilizarea lor în unele zone periferice. 

Proiecte-pilot sunt, de asemenea, în derulare în Chongqing (sud-vest) și Shenzhen (sud), capitala tehnologiei Chinei. Dar mai este mult până când aceste vehicule vor deveni omniprezente, spune Tom Nunlist, analist la firma Trivium China din Beijing.

„Toată lumea pare să creadă astăzi că conducerea autonomă este ceva inevitabil. „Pentru moment însă, această tehnologie (...) pur și simplu nu este pregătită pentru o implementare la scară largă”, subliniază el.

Youtube video image

Doar un om îi poate ajuta 

Pentru că, deși taxiurile Apollo Go din Wuhan pot detecta obstacole și sunt foarte atente la intersecții, călătoriile sunt încă monitorizate de la distanță de agenți în carne și oase. În timpul unei călătorii, unul dintre ei a contactat jurnaliştii AFP prin intermediul ecranului tactil din habitaclu, pentru a le aminti să-şi pună centurile de siguranţă.

Cu toate acestea, robotaxis nu va putea niciodată să înlocuiască oamenii în anumite aspecte. "Unii clienți au dizabilități și aceste mașini fără șofer nu îi pot ajuta. Ca să nu mai vorbim de pasagerii cu bagaje voluminoase", a spus domnul Zhao, un șofer de taxe. „Doar un om poate da o mână de ajutor.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Birou. Freepik.com
Poluare / sursa foto: Freepik.com
Dolari. Freepik.com
Donald Trump / Foto: Casa Albă / Daniel Torok
Dragos Anastasiu / Foto: gov.ro
Contabilă la calculator / Foto: Freepik

RO e-Factura a devenit obligatorie pentru aceste entități

RO e-Factura devine obligatorie pentru ONG-uri și...

Alexandru Nazare
ANAF

ANAF urmează să aibă un nou șef

Adrian Nicușor Nica a fost desemnat pentru a prelua conducerea Agenției...

Bancnote
Noile telefoane Nothing
Bogdan Ivan și partenerii kazahi
Bursa de Valori București
Registrul Auto Roman
Ciprian Tătărușanu și Alin Dobre
George-Sergiu Niculescu
Foto: Freepik.com
Stradă din București, noaptea / Foto: Lawrence Krowdeed / Unsplash
Banca Națională a României

Cât aur şi valută are Banca Naţională în rezerve

La 30 iunie 2025, rezervele valutare la Banca Naţională...

DGAF
Foto: Facebook Finanțe Sed Lex
La birou / FOTO: Freepik
Emmanuel Macron / Foto: Banca Mondială / Flickr
Renault / FOTO: Unsplash

Guvernul prorogă RO e-Factura pentru două domenii economice

Guvernul a adoptat, prin Ordonanță de Urgență, abrogarea...

Freepik.com

ANAF intră şi în cimitire: Fraudă cu monumente funerare

ANAF informează că a identificat o fraudă de peste 1,3...


pixel