Erdogan visează să înlocuiască Strâmtoarea Bosfor. Riscurile mega-proiectului

Autor: Ciprian Dumitrache
Data publicării:
Potrivit unor cercetători, construcţia unui asemenea canal riscă să diminueze accesul la apă potabilă şi să provoace un cutremur în zona oraşului Istanbul.
Potrivit unor cercetători, construcţia unui asemenea canal riscă să diminueze accesul la apă potabilă şi să provoace un cutremur în zona oraşului Istanbul.
Preşedintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, şi-a reafirmat miercuri decizia de a construi ''Canalul Istanbul'', ca alternativă navigabilă pentru Strâmtoarea Bosfor, în pofida criticilor din partea opoziţiei şi ecologiştilor.

''Indiferent că vreţi sau nu, vom începe Canalul Istanbul şi îl vom face'', a spus Erdogan într-un discurs în faţa membrilor formaţiunii sale politice, Partidul Justiţiei şi Dezvoltării (AKP). El a mai menţionat că lucrările ar trebui să înceapă vara acesta şi procesul de licitare va fi demarat curând.

Erdogan a anunţat prima dată acest proiect în anul 2011, când era prim-ministru. Iniţiativa a stârnit de atunci critici cu privire la rentabilitatea sa, impactul asupra mediului şi aplicarea Convenţiei de la Montreux, semnată în anul 1936.

Potrivit unor cercetători, construcţia unui asemenea canal riscă să diminueze accesul la apă potabilă şi să provoace un cutremur în zona oraşului Istanbul.

Canalul este proiectat să fie construit pe o lungime de circa 45 de kilometri, la aproximativ 30 de kilometri vest de strâmtoarea care leagă Marea Marmara şi Marea Neagră.

Un argument invocat de adversarii acestui proiect este că el nu-şi justifică utilitatea în condiţiile în care traficul maritim prin Bosfor a scăzut constant în ultimul deceniu. Conform datelor Ministerului turc al Transporturilor, circa 38.400 de nave au tranzitat Bosforul anul trecut, faţă de circa 55.000 în 2006, deşi tonajul total a crescut cu aproximativ 30%.

Erdogan afirmă însă că Bosforul poate susţine în condiţii de siguranţă cel mult 25.000 de nave pe an, având în vedere standardele de securitate, şi în prezent se apropie limitele sale.

Primarul oraşului Istanbul, Ekrem Imamoglu, a promis că va folosi toate pârghiile legale pentru a bloca planul lui Erdogan, susţinând că acesta implică riscuri pentru mediu şi infrastructură.

Citește și: Ungaria agită apele în UE. Ce a mai născocit guvernul Orban
Primarul Imamoglu, membru al formaţiunii de opoziţie Partidul Republican al Poporului (CHP), mai crede că planurile de dezvoltare urbană de-a lungul noului canal vor avea ca principali beneficiari investitori apropiaţi lui Erdogan, care miercuri a spus că un oraş cu 500.000 de locuitori va fi construit pe ambele maluri ale canalului.

Potrivit Agerpres, proiectul a fost criticat recent într-o scrisoare şi de peste 100 de amirali în rezervă, care consideră că acesta subminează Convenţia de la Montreux.

Acest canal este doar unul dintre planurile măreţe de infrastructură promise de Erdogan, printre ele numărându-se noul aeroport din Istanbul, recent construit, un nou pod peste Bosfor şi două tuneluri submarine care să lege părţile europeană şi asiatică ale metropolei turce. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Foto: pexels.com
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Bitcoin / Foto: Freepik
Jeff Bezos și Elon Musk
La volan, fără griji! FOTO: Freepik
Bentley

Bentley spune „nu încă”: ce ascunde strategia Beyond100+

Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României

pixel