Program special pentru personalul feroviar. Salarii mai mici

Autor: Mara Ivan
Data publicării:
Personalul nu este protejat
Personalul nu este protejat
Personalul companiilor CFR Călători şi CFR Marfă ar putea avea programul de lucru redus de la cinci zile la patru zile pe săptămână, în perioada instituirii stării de urgenţă, pe fondul pandemiei de coronavirus, dar, în acelaşi timp, salariul se va micşora proporţional, cu 20%, potrivit unui scenariu pe care îl au în discuţie conducerile celor două societăţi cu sindicatele din domeniu.

"Se discută începând de ieri (luni - n. r.) să se reducă programul de lucru de la cinci zile la patru zile pe săptămână şi proporţional şi salariul, adică cu 20%. Este vorba de toată lumea, însă, din punctul meu de vedere, este greu de pus în practică. La birouri poţi, dar în exploatare, dacă nu se reduce şi numărul de trenuri proporţional cu reducerea timpului de lucru, atunci se vor crea multe ore suplimentare care se vor plăti, de fapt cu o cheltuială suplimentară, cu spor de 100%. Eu le-am zis să facă o analiză corectă, pentru că nu vor face altceva decât să sporească cheltuiala societăţii. Dacă, într-adevăr, se reduce şi numărul de trenuri proporţional cu reducerea timpului de lucru, atunci se poate lua în discuţie pe o perioadă de timp", a declarat Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă (FML), citat de Agerpres.

În plus, în cazul reducerii programului de lucru, se pune problema de o modificare a prevederilor contractului individual de muncă al fiecărui angajat din domeniul feroviar, iar acest lucru trebuie făcut cu acordul sindicatelor.

"Ieri am discutat cu directorul general adjunct de la CFR Marfă pe problema reducerii programului de lucru şi i-am spus: analizaţi, pentru că e vorba de o schimbare de act adiţional la contractul colectiv de muncă şi de schimbare de prevederi ale contractului individual de muncă al fiecărui salariat şi atunci trebuie făcută cu acordul sindicatelor. Nu poţi să o faci unilateral, indiferent că suntem acum într-o situaţie mai delicată. Te contestă omul după aia. Zice: 'Dom'le, nu ai făcut-o conform legislaţiei în vigoare, n-ai semnat cu sindicatul la care sunt afiliat', te dă în judecată şi câştigă. Stă acasă şi mai şi câştigă şi atunci nu ai realizat nimic. Trebuie analizat cu simţul răspunderii şi să vedem care va fi soluţia finală", a adăugat el.

Citește și Stare de urgență în România. Contracte de muncă, salarii, indemnizații

Liderul sindical a atras atenţia şi asupra faptului că personalul de tren nu este deloc protejat, cei mai expuşi fiind conductorii şi şefii de tren.

"Personalul trenului nu este protejat deloc. Mai ales că, dacă pune mâna pe bilet, care e lucios şi e contaminat, şi apoi duce mâna la nas, s-a contaminat şi el. Cu mănuşile e acelaşi lucru, pentru că oricât te-ai feri să nu duci mâna la nas, la ochi, la gură o duci fără să îţi dai seama. Plus că există şi contactul direct, pentru că atunci când îi ceri biletul (călătorului din tren - n. r.) nu poţi să ţii distanţa de 1,5 metri. E o situaţie delicată. E greu de spus cum putem proteja personalul. Medicii, cel puţin, stau cu masca şi costumul în permanenţă 6-7 ore, cât stau în contact cu pacienţii. Aşa ar trebui să fie şi la personalul de tren, pentru că este cel mai expus. Conductorul şi şeful de tren, ei sunt cei mai expuşi. După aceea, el ia foaia de la mecanic, completează foaia mecanicului, intră în contact cu mecanicul, deci şi mecanicul este expus prin intermediul lor", a explicat el.

Preşedintele Klaus Iohannis a instituit starea de urgenţă pe teritoriul României de la începutul acestei săptămâni, în contextul epidemiei de coronavirus, timp de 30 de zile.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Viktor Orban și Marcel Ciolacu / FOTO: Gov.ro

Viktor Orban a explicat de ce a venit la București

Cred că de la Bucureşti sau Budapesta nu putem evalua cu...

Paris / FOTO: Freepik

Datoria Franței a atins un nivel stratosferic

Creșterea rapidă din ultimele trimestre pune presiune...

Boabe de cacao / FOTO: Freepik

Prețul boabelor de cacao urcă fără oprire

În ultimul an, prețul boabelor de cacao a crescut...

Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Foto: Facebook Hidroelectrica
Donald Trump / Foto: Arhiva Casei Albe / Flickr

Trump amenință fără nici o jenă Uniunea Europeană

Președintele ales și-a transmis mesajul printr-o postare...

Agenția Fitch Ratings
Gaze

Premierul care se teme de o criză a gazelor în Europa

Totul devine prea scump pentru această țară europeană. 

BVB / FOTO: Facebook BVB
Novo Nordisk

Gigantul farmaceutic Novo Nordisk, prăbușire la bursă

Dezamăgirea investitorilor a fost foarte mare. 

Asistent maternal / FOTO: Freepik

Este oficial: Noile condiții pentru asistenții maternali

Președintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, o lege...

Siderurgie / FOTO: Freepik
Bursa de Valori București
Instalație de gaze

Decizie importantă a Germaniei privind gazele naturale

Măsură esențială pentru reconfigurarea pieței energetice...

Lucrători / FOTO: Freepik
Austria încă primește gaze din Rusia
Perovskit

Descoperirea care revoluționează panourile solare

O companie sud-coreeană revoluționează industria...

Sediu al băncii Raiffeisen din Sankt Petersburg

Noi probleme pentru Raiffeisen pe piața rusă

Raiffeisen Bank International (RBI), cea mai mare bancă...

Prognoza evoluției economiei României / Foto: Freepik
Partidele pro-europene în timpul negocierilor / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
O turistă părăsește hotelul / Foto: Freepik
Viktor Orban
Știrile dimineții

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi vă aducem în prim-plan cele mai importante...

Adrian Negrescu / Ilustrație: Oana Pavelescu

pixel